Przedmiot i cele działalności
Autor: Katarzyna Rogala
Data publikacji: 07.01.2022
Data modyfikacji: 07.01.2022
Data utworzenia: 07.01.2022
Cele i zadania Ośrodka w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej wynikają z zasad pedagogiki specjalnej, a w szczególności surdopedagogiki, oligofrenopedagogiki i pedagogiki leczniczej, dostosowanych do stopnia rozwoju i niepełnosprawności wychowanków.
Głównym celem w działalności dydaktycznej, opiekuńczo-wychowawczej i rewalidacyjnej Ośrodka jest takie przygotowanie wychowanków do życia, aby mogli w pełni zintegrować się ze środowiskiem, do którego powrócą po zakończeniu procesu kształcenia. We wszystkich działaniach dotyczących dzieci sprawą nadrzędną jest najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka (zgodnie z art. 3 pkt. 1, art. 23 i art. 29 Konwencji Praw Dziecka).
Ośrodek realizuje Program Wychowawczo-Profilaktyczny uchwalony przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniów-Wychowanków.
Dla pełnej realizacji celu działalności Ośrodka, należy:
1. w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej:
-
- realizowanie programu nauczania zgodnie z zasadami surdopedagogiki i oligofrenopedagogiki,
- dostosowywanie wymagań do indywidualnych możliwości uczniów,
- kontakty okazjonalne i systematyczne ze słyszącymi w celu porozumiewania się mową w naturalnych sytuacjach i nauczenia się współżycia i współdziałania w środowisku słyszących;
2. w zakresie rewalidacji
-
- nauka mowy przygotowująca do jak najlepszej integracji ze środowiskiem ludzi słyszących,
- prowadzenie systematycznego wychowania słuchowego poprzez maksymalne wykorzystanie resztek słuchu u dzieci za pomocą aparatów słuchowych i innych środków elektroakustycznych,
- usprawnianie analizatora wzroku, dotyku i ruchu w celu jak najlepszego opanowania odczytywania mowy z ust,
- integracja oddziaływań ośrodka, poradni diagnozy i rehabilitacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu i służby zdrowia zapewniających wyposażenie dzieci w indywidualne aparaty słuchowe,
- realizowanie godzin zajęć rewalidacyjnych zgodnie z potrzebami dzieci i orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- prowadzenie pracy z uczniami według indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych wg przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej – zgodnie z ich potrzebami
3. w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej
-
- uczestniczenie wychowanków w zajęciach porządkowo-gospodarczych-społecznych, uprofilowanych, sportowo-turystycznych i kulturalnych
- udział wychowanków w pracach organizacji uczniowskich przygotowujących do samowychowania i dorosłego życia w społeczeństwie,
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej; religijnej poprzez: uczestnictwo w uroczystościach i apelach związanych ze świętami państwowymi, uczenie szacunku do symboli narodowych, naukę religii i udział w uroczystościach kościelnych,
- organizowanie zajęć intelektualno-poznawczych utrwalających zdobyte w szkole wiadomości i ćwiczące funkcje intelektualne,
- stała współpraca z rodzicami w celu prawidłowego kształtowania osobowości wychowanków,
- organizowanie spotkań z rodzicami z uwzględnieniem ich pedagogizacji,
- zapewnienie wychowankom wszechstronnej pomocy i opieki psychologicznej, pedagogicznej i medycznej.