Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Informacje
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy kształci uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Nauka trwa 3 lata.
Szkoła przygotowuje młodzież do pełnienia ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego dorosłego życia.
Celem działań edukacyjnych jest wszechstronny rozwój uczniów i wyposażenie ich w takie umiejętności i wiadomości aby:
mogli w najpełniejszy sposób porozumiewać sie z otoczeniem,
byli zaradni w codziennym życiu,
zdobyli maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspakajania podstawowych potrzeb,
mogli uczestniczyć w różnych formach życia społecznego, przestrzegali na równi z innymi ogólnie przyjętych norm, jednocześnie zachowując prawo do swojej inności,
rozumieli celowość pracy i czerpali z niej jak największą satysfakcję.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w Szkole Przysposabiającej do Pracy opracowują dla każdego ucznia Indywidualne Programy Terapeutyczne z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania. Zajęcia edukacyjne są prowadzone w głównej mierze metodą praktycznego działania, natomiast proces nauczania nieraz zbyt skomplikowanych dla ucznia czynności, dzielony jest na serię pojedynczych kroków.
W ramach realizacji podstawy programowej prowadzone są następujące zajęcia:
FUNKCJONOWANIE OSOBISTE I SPOŁECZNE
Uczniowie doskonalą wiadomości zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych w zakresie czytania, pisania, elementarnych pojęć matematycznych, podstawowej wiedzy z zakresu środowiska społeczno-przyrodniczego, a także nabywają umiejętności przydatne w dorosłym życiu, np. korzystania z instytucji użyteczności publicznej, posługiwania się pieniędzmi, pełnienia różnych ról społecznych.
PRZYSPOSOBIENIE DO PRACY
Celem zajęć jest kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku.
W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:
gospodarstwo domowe – obejmuje szeroki zakres prac opartych na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, pranie oraz sporządzanie i wydawanie posiłków.
prace ogrodnicze – uprawa i pielęgnacja roślin, prace na działce, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych i stroików świątecznych.
prace biurowe/ introligatorskie – obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, bindownica, laminarka, niszczarka do papieru itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie.
prace stolarskie – obróbka oraz wytwarzanie drobnych przedmiotów z drewna: kwietniki, wieszaki, zabawki, wszelkiego rodzaju prace renowacyjne i naprawy stolarskie.
elementy szycia ręcznego i maszynowego – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.
tkactwo – na zajęciach tkactwa artystycznego wykorzystywane są wszystkie techniki i sploty, by móc zaprezentować misterną sztukę tworzenia gobelinów przy pomocy osnowy i wątku; jest twórczością wymagającą cierpliwości, precyzji i wyobraźni, w rezultacie to dość mozolne i pracochłonne zajęcie daje ogromną radość i relaks.
rękodzielnictwo – wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik: decoupage, malowanie na szkle, haft matematyczny, wyrób ozdób i biżuterii, origami, a także materiałów: drewno, glina, sznurek, modelina, tektura, koraliki, szkło, nici, wełna, bibuła, papier kolorowy itp.
ZAJĘCIA KSZTAŁTUJĄCE KREATYWNOŚĆ
Umiejętności i twórcza postawa są szczególnie cenne przy rozwiązywaniu problemów oraz potrzebie podejmowania trafnych decyzji; zdolność obmyślania oryginalnych pomysłów dotyczących najrozmaitszych dziedzin życia. Kreatywność występuje więc nie tylko w nauce i sztuce, ale także w życiu codziennym, w pracach zawodowych itd. Jest to wszelkiego rodzaju twórczość artystyczna – plastyczna, literacka, muzyczna, która w dużym stopniu ułatwia wyrażanie siebie, swoich myśli i nastrojów, czasem trudnych do zwerbalizowania w zwykły sposób. Pozwala przeżyć satysfakcję z własnych dokonań, wzmacnia wiarę w siebie i poprawia samoocenę. Jest też przyjemnością, relaksem i zabawą.
W przypadku osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, dla których wyrażanie słowami przeżyć i doznań jest niezwykle trudne, możliwość wypowiedzenia się w innej formie jest niezwykle ważna i potrzebna. Pamiętać należy jednak o tym, aby wykonywanie zadań odbywało się w atmosferze zabawy, bez rywalizacji i oceniania, bez zwycięzców i przegranych.
ZAJĘCIA SPORTOWE
Są formą zajęć ruchowych bardzo lubianą przez uczniów. Zawierają jednocześnie najważniejsze elementy sportu, rekreacji i rozrywki.
Dają:
radość,
ruch,
możliwość samooceny i samokontroli,
okazję do sportowej rywalizacji.
Dobrze przygotowane zajęcia rekreacyjno- sportowe dają możliwość wzięcia w nich udziału uczniom o różnym poziomie sprawności i różnych predyspozycjach psychofizycznych i różnych zainteresowaniach.
Zajęcia specjalistyczne
Rekrutacja
REKRUTACJA TRWA CAŁY ROK
KROK I
Uzyskanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
KROK II
Złożenie w sekretariacie Ośrodka podania rodzica\opiekuna prawnego o przyjęcie dziecka do SOSW dla Dzieci Niesłyszących w Radomiu wraz z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
KROK III
Otrzymanie skierowania z Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać w sekretariacie Ośrodka
Aktualności
Kontakt
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących im. M. Grzegorzewskiej w Radomiu
ul. Wernera 6, 26-600 Radom
e-mail: sekretariat@nieslyszacy.radom.pl
Sekretariat 48-362-56-34
Fax 48-340-02-46
Administracja 48-362-21-92
Księgowość 48-340-02-45
Kierownik d/s opiekuńczo wychowawczych 48-362-21-92